„AGONIE ŞI EXTAZ” – Irving Stone

– o carte de 816 pagini despre condiţia artistului, despre viaţa şi opera lui MICHELANGELO BUONAROTTI.

Titlul cărţii (devenit un clişeu folosit mai ales de către cei care nu au citit cartea) este crezul unui om devotat întru totul artei, perfecţiunii, dorinţei de a sluji frumosului: „Lucrez din zori până-n noapte, adeseori la lumina lumânării sau a lămpii cu ulei. Arta pentru mine e un chin, o agonie când merge prost, un extaz când merge bine; dar întotdeauna mă subjugă.”

Lipsită de virtuţi stilistice, cartea este documentul unei epoci, este o biografie ficţionalizată, o reconstituire a epocii Renaşterii.

Structural, cartea urmăreşte să dezvolte nuclee narative ca:

– Michelangelo-omul – cei 90 de ani de viaţă, trăiţi doar pentru artă şi cele câteva iubiri ale sale: Contessina de Medici (iubirea spirituală), Clarissa (iubirea carnală), Tommaso (admiraţia pentru frumuseţea trupului), Vittoria Colonna (iubirea spirituală, religioasă), ralaţia cu familia sa.

 

-Michelangelo-sculptorul, pictorul, arhitectul, autorul de sonete, membrul Academiei Platoniciene,  patriotul,  cetăţeanul Florenţei şi al Romei, rebelul, revoltatul împotriva încătuşării spiritului

-portretul lui Lorenzo de Medici, Il Magnifico, rolul său şi al familiei Medici în istoria oraşului Florenţa, relaţia dintre Michelangelo şi Lorenzo , importanţa acestuia în cariera sculptorului, veneraţia pe care umanistul i-a purtat-o toată viaţa binefăcătorului său

– aspecte de  viaţă socială  şi politică: descrieri  ale mediului celor ce prelucrează piatra       („Piatra era unul dintre cele mai bogate roade ale pământului toscan. Încă din copilărie îi cunoşteau tăria şi mirosul, farmecul învelişului şi al miezului, felul cum arăta în dogoarea soarelui, sub răpăiala ploii, în lumina plină a lunii, în bătaia vântului îngheţat tramontana.”), organizarea în bresle, viaţa aspră a contadinilor, lumea artistică (rivalităţile dintre Leonardo da Vinci şi Michelangelo: „Voi doi  vă  înălţaţi ca  Apeninii, deasupra noastră, a celorlalţi,  şi totuşi vă  urâţi unul pe altul.”) dar şi rivalităţile pentru succesiunea la tronul papal (pe parcursul îndelungatei sale vieţi, Michelangelo suportă influenţa benefică în promovarea artelor a unor papi luminaţi, dar şi obtuzitatea, războaiele în numele religiei, inchiziţia unor figuri papale care lasă o pată neagră în istorie

Portretul lui Michelangelo e unul complex. Ies în evidenţă iubirea pentru  artă („Un artist lipsit de idei e ca un cerşetor; se tot târăşte, sterp, cerşind de-a lungul orelor.”), pasiunea pentru  sculptură. Dedicarea faţă de această artă, dorinţa de a lăsa posterităţii opere inegalabile îl fac pe Michelangelo să ia decizia de a învăţa anatomie, de a face disecţii umane:”Sculptorul nu putea să înfăţişeze încordarea, lupta, drama, sforţarea, puterea dacă nu vedea înăuntrul trupului fiecarea fibră şi celulă în acţiune, creând forţa şi energia, dacă nu ştia cum se transmite o excitaţie din afară asupra muşchilor corespunzători dinăuntru, dacă nu afla, în fine, toate tainele întregului corp omenesc.”

 

Descrierile realiste ale Florenţei, ale Toscanei, imaginea unui oraş asemenea unei expoziţii îl impresionează pe cititor:” De câte ori trecea pe lângă locuinţa poetului Dante Alighieri sau pe lângă biserica Badia, zidită în piatră, Michelangelo se plimba parcă printr-o expoziţie, căci, de când e lumea, toscanul modelează piatra cu gingăşia pe care un îndrăgostit o închină iubitei.”

Imaginea oraşului Roma ajunse o  ruină accentuează relaţia posterităţii cu trecutul glorios: „cetatea- mamă  a creştinătăţii nu era decât un morman de ruine şi de gunoaie. Copitele cailor  călcau pe hoituri. Cete de lucrători dărâmau zidurile spre a folosi piatra de construcţie în altă parte ori ardeau lespezi şi coloane de marmură ca să scoată var.[…] Între coloanele unui templu grec văzu o cocină de porci. Dintr-o surpătură mare cât vechea fundaţie, cu coloane frânte ivindu-se pe jumătate dintr-un antic for, răbufnea o duhoare groaznică de excremente, resturile  de sute de ani ale nenumăratelor generaţii de locuitori ai căror urmaşi se lăsau încă şi acum pe vine deasupra gropii, făcându-şi nevoile în adâncul ei.” Michelangelo contribuie, prin operele sale, la schimbarea acestei imagini cumplite pe care o vede la sosirea sa în Roma. Scriitorul, respectând adevărul istoric prezintă vechea rivalitate dintre romani și florentini:”Ura era reciprocă. Romanii spuneau: „Mai bine să ai un hoit în casă decât un florentin la ușă.” Florentinii, în schimb, răstălmăciseră iniţialele S.P.Q.R., din Senatus Populus Que Romanus, astfel: Sono Porci, Questi Romani, adică: Sunt porci romanii ăştia.”

Condiţia artistului devorat de propria-i pasiune, descrierea laboratorului de creaţie al lui Michelangelo sunt pagini care ajută contemporaneitatea în înţelegerea tipului de creator promovat de epoca renascentistă: „Adevărata bătălie începea în clipa când din blocul cioplit în linii mari răsărea clar un muşchi ori apărea un amănunt de structură. Simţea atunci îndemnul să dea la o parte restul învelişului de marmură, ca să scoată la iveală înfăţişarea omenească ascunsă dedesubt. Marmura era îndărătnică; şi el era la fel de încăpăţânat în dorinţa de a reda jocul gingaş al muşchilor sub pântecele cărnos, trunchiul moale, ca de lut…”

Finalul cărţii care prezintă moartea lui Michelangelo, la vârsta de 90 de ani, este o trecere în revistă a operelor lăsate posterităţii: Madona cu scara, Bătălia Centaurilor, Sfântul Proculus, Sfântul Petronius, Cupidon dormind,Bacchus, Pieta,David, picturile din Capela Sixtină,catedrala Sfântul Petru etc.

 DAVID

 

 PIETA

 

 

 

 

 

 

 

 

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în ale vieții. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la „AGONIE ŞI EXTAZ” – Irving Stone

  1. aurelsefciuc zice:

    MI S-A FACUT DOR DE CARTEA ASTA,AI PREZENTAT-O CU INSUFLETIREA,PARTICIPAREA IUBITORULUI DE ARTA FARA SCAPARE.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s